Molde

Klokka er 00 og Moldes gater er mine. En regnbyge har nettopp lagt seg, jeg vandrer langs fortauskanten, knuser vannkrystaller som hviler på grønne blader, det er skumring og fukt og glitter i luften. Jeg kjenner alle steiner og alle kumlokk på denne strekningen, i byen som jeg egentlig hater mer enn noen annen, men som jeg nå forstår at jeg elsker av hele mitt sammenlappede hjerte. Mine historier finnes over alt her: i veikrysset hvor han stoppet bilen og ba meg hoppe inn, på broen jeg stod den gangen jeg trodde hjertet mitt skulle eksplodere, under eiken hvor tårene aldri tok slutt. Jeg har vært så mange, vært så mye, i denne byen, i disse gatene: her har jeg grått, har jeg ledd, har jeg hatet, har jeg elsket, har jeg vært stupfull, har jeg vært bakfull, har jeg holdt fast, har jeg gitt slipp. I natt vandrer jeg langs gatene hvor jeg så mange ganger har satt mine føtter, og for første gang har jeg fotfeste.

I denne byen, hvor mangelen på tilhørighet har vært total, har jeg tvunget meg selv til å leve, og dét så intenst og inderlig: med hver celle i kroppen har jeg omfavnet livet, har jeg tillatt meg selv å føle føle føle, jeg har følt på det varme og jeg har følt på det kalde, jeg har vært så jævlig redd og så jævlig sikker, alltid uansett har jeg sjanset, tusen ganger har jeg blitt skuffet og sveket og såret, men jeg går her nå, i gatene hvor jeg ble meg, og jeg ser meg selv: som forvirret fjortenåring, som fortapt sekstenåring, som forbannet attenåring, og slik vet jeg at jeg har vunnet. For jeg er tjue år, jeg er ikke forvirret eller fortapt eller forbannet, og disse gatene er mine, denne byen er min, dette livet er mitt, og om jeg kunne velge, så skulle det aldri opphøre.

2 kommentarer om “Molde

Legg igjen en kommentar

