I språket har jeg deg

Du er borte. Vi vil aldri treffes igjen. Du finnes ikke mer.

Noen ganger møtes vi i drømmene mine, men du flyter ut, konturene dine blir uklare, tåkete. I drømmene mine er du ikke den du var da, ikke den jeg vil du skal være nå.

Men jeg har tekstene mine. I tekstene mine lever du for alltid. Du kan rømme, du kan flykte, du kan gjøre hva som helst, men du vil aldri kunne forlate meg helt, for jeg har deg der, i bokstavene og ordene. Du er der før hvert punktum, etter hvert komma, du kysser meg i nakken i en parentes, og om jeg ønsker det, så gråter du mens vi elsker over flere sider, kapitler. Jeg former deg og skaper deg, som jeg skulle ønske du var da, som jeg vil du skal være nå. Det kan ingen ta fra meg.

Du er min, for jeg har navnet ditt.
Du er ikke borte. Vi vil treffes igjen. Du finnes.
Du er ved meg, hos meg, i meg. Mine ord er deg.

Og det er min trøst: så lenge jeg har språket, så lenge har jeg deg.

3 kommentarer om “I språket har jeg deg

Legg igjen en kommentar

