240

Den siste uka har vært magisk. Det har vært venner, båter, strender, holmer, hav, tuber, mat, drikke, godteri, bål, musikk… -Og sol. Masse sol.

Idag høljer regnet ned fra himmelen. Det trommer mot taket og legger seg som store dråper på soveromsvinduet. Samtidig tar vinden tak i husveggene, røsker litt i bostedet vårt og lar oss kjenne hvordan det er å ikke ha fullt fotfeste. Jeg vokna tidlig i morges av et vindkast som traff veggen litt for hardt. Nå bare sitter jeg her. Deppa. Og tenkende.

Jeg tenker på vinteren. Sender den oss blytunge, mørke skyer fullle av regn nå, som forberedelse på jævelskapen som venter oss? Forteller den oss at siste lekedag med finvær og lykke er over for denne gang?

Jeg liker ikke kulde eller andre ting som er kaldt. Da blir jeg bare trist og negativ og ser grått på alt. Vinteren er bare kulde. Og kulden, den ligger der, bak gatehjørnet Høst og venter på å sprette frem like uforventa, brått og overraskende som alltid. Den gleder seg, og jeg gruer meg.

Fra september til april er sjansene for varme og sol minimale. For å komme fra september til april, må man overleve i sju måneder. Det er overslagsrekna 240 dager. 240 dager med kulde. Og mørke.


Tatt i desember 2009.

2 kommentarer om “240

  1. Enig med deg. Kulde, mørke og vinter er noe dritt. Jeg blir så negativ og depresiv om vinteren. Det er dessverre ikke lenge til vi må begynne å telle ned dager til neste sommer, noen har jo begynt allerede.
    Heldigvis så har man et godt og varmt hjem å komme til, med peis og kakao. Så jeg skal klare meg gjennom disse 240 dagene, akkurat som jeg gjorde i fjor

Legg igjen en kommentar

