Sachsenhausen

 

Når dere ser

I går var jeg i en leir og så på det som var igjen av den. Leiren var laget av en grunn så simpel og ufattelig som å ta flest mulig menneskeliv, på verst mulig vis. Det er sekstifem år siden leiren sist var i bruk, og store deler av den er borte. -Likevel kostet det meg som enkeltindivid svært mye, bare å være der og å vite. Men jeg er glad for at jeg dro, og jeg angrer ikke et sekund på det. For det er viktig å vite og å huske og å minnes. Det er en del av vår, menneskenes, historie, og den skal vi ta vare på, på tross av dens vondskap. Og med det vil jeg låne min stemors ord til å avslutte med, for de synes jeg var fine:
«Det er vår forpliktelse ikke å glemme.»

5 kommentarer om “Sachsenhausen

  1. du skriver fintfintfint
    fine bilder òg
    jeg tror ikke jeg klarer å dra til konsentrasjonsleirene med klassen min til høsten for jeg får lyst til å dø av sånt

  2. tusen, tusen takk! det gjør meg så glad å høre
    ååh, du burde dra, selv om du ikke har lyst. (det er bedre å innse enn å overse sannheten)
    -men ikke dø, da

  3. Kjempebra innlegg. Det er skummelt og uhyggelig å se på bildene du tok. Jeg har mange ganger tenkt at det ville være best å rydde bort heile søpla. Men jeg innser at du har rett: det er bedre å innse enn å overse sannheten. Og som du sier: man har hørt om det og det virker helt urealistisk før man selv ser at det finnes.
    Det er viktig å være positiv i det man tenker og sier. Men ved å stenge det onde som finnes i verdenen ut fra bevisstheten, blir man ikke til et ekstra positivt menneske. Da blir man mest sannsynlig bare til en ignorant.
    Takk for dette tankevekkende innlegget, og ha det kult!
    Beat (collectively known as is-beat-en)

Legg igjen en kommentar

